Ik ben hier voor mijn rust - Reisverslag uit Tokio, Japan van Regina Aurora Jong - WaarBenJij.nu Ik ben hier voor mijn rust - Reisverslag uit Tokio, Japan van Regina Aurora Jong - WaarBenJij.nu

Ik ben hier voor mijn rust

Door: Regina

Blijf op de hoogte en volg Regina Aurora

07 Oktober 2014 | Japan, Tokio

Vandaag is mijn eerste dagje Japan. Waarom ik dan om 4 uur 's middags achter de computer zit in plaats van de stad te verkennen, nou, ik ben hier voor mijn rust.

En daarom heb ik vanmiddag vrij gemaakt voor het plannen van de komende periode. Het liefste alle 3 weken dat ik in Japan vertoef. Want ik heb gemerkt dat ik hopeloos ben zonder een uitgestippelde agenda en compleet niet kan genieten als ik doelloos door een stad dwaal en 'wel zie waar ik uitkom'. Het idee is leuk, maar in de praktijk beland je sneller in een lelijk steegje in een simpele volksbuurt. Dus ja, dan maar het lot in eigen handen nemen. Ik ben een regelteef. En ik heb het leren accepteren.

Goed, misschien niet het meest positieve begin van een blog, maar dat betekent niet dat ik het niet naar mijn zin heb. Want allemachtig wat ik de afgelopen 48 uur (of 30 of 60, ik hou het niet meer bij met dat tijdsverschil) heb meegemaakt is echt al een avontuur! Tijd voor een samenvatting:

Zondag rond 10 uur ben ik op Schiphol gedropt en uitgezwaaid en kon mijn avontuur beginnen. Het was nog even spannend of ik daadwerkelijk aan boord van het vliegtuig kon, want het was overboekt en ik stond op standby. Maar gelukkig hadden ze toch nog een plekje voor me. Ik zat zo vlakbij de business class dat ik de rijke stinkerds bijna kon ruiken. Met meer beenruimte dan mijn kleine pootjes aankonden begon deel 1 van mijn lange reis. 12 uur lang heb ik mezelf prima vermaakt met meerdere afleveringen van Gilmore Girls, the Big Bang Theory en zelfs Sherlock! Omdat ik aan boord amper geslapen had, was ik erg moe bij aankomst in Kuala Lumpur, waar ik 4,5 uur moest wachten op de vlucht naar Tokio. Gelukkig vond ik een lounge bank, waar ik zonder pardon op ben gaan slapen, ook al was dat eigenlijk verboden (living on the edge, je weet). Tijdens de tweede vlucht was ik ook grotendeels knock out, waardoor het 7 uur vliegen nog maar op 2 uurtjes leek. Eenmaal aangekomen op Narita Airport meteen overgestapt op de trein naar het centrum en mijn weg gevonden (zonder te verdwalen!!) naar mijn hostel.

Onderweg viel me al op hoe rustig en netjes Tokio was. Je kon een speld horen vallen in deze hooiberg. De Japanners zelf zijn ook super beleefd en behulpzaam en spreken bijna allemaal goed Engels. Het hostel is ook erg luxe, ondanks dat de walm van zweetvoeten me liet wankelen op mijn benen bij het binnentreden van de slaapzaal. Oke, misschien was het de vermoeidheid.

Toen ik om middernacht in slaap viel dacht ik naief de jetlag te slim af te zijn geweest, tot ik na een uurtje klaarwakker was. Het hielp niet dat de Japanners 24 graden als 'koud' beschouwen en de verwarming op volle toeren aan hadden gezet. Rond 4 uur viel ik pas weer in slaap, om rond half 10 op mijn gemakje op te staan en douchen in een douche die 100 keer beter werkt dan de mijne en ruimer is dan heel mijn badkamer. Ineens was ik heel blij dat ik nog 2 extra nachten hier gereserveerd had.

Daarna ben ik dus gaan dwalen. Richting het grote tempelcomplex hier in de buurt. Oprecht indrukwekkend! Ik heb mijn ogen uitgekeken, naar voornamelijk de mensen die allemaal hun eigen ritueel hadden en uitvoerden met wierrook, water, kaarsjes, klappen in hun handen en fortune sticks. Dat laatste heb ik zelf ook geprobeerd. Voor 100 yen kon je een doosje schudden waar dan een stokje uit kwam, met het nummer van jouw fortune er op. De Engelse beschrijving is net zo wazig als de handleiding van een Ikea kast, maar volgens mij is het positief. Wie een duidelijkere interpretatie heeft, laat het me weten:

'In your dream, you met a mayor gentleman superior to thousands, ten thousands people. Now get good fortune and wonder why it was so unhappy until now. The fortune came to you like flowers smell so sweet on warm days in spring. It is a happy looking that should be celebrated, the decayed branch got flowers open again.'

Volgens mij heeft het iets met tuinieren te maken ofzo.

De rest van de dag heb ik voornamelijk winkelcentra afgestruind en gezocht naar plekken waar ze betaalbare sushi verkochten. Nergens. Werkelijk waar, in Nederland is het vaak goedkoper. Afzetters. Uiteindelijk maar een kant en klaar sushi pakket gekocht, wat er minder smakelijk uit ziet dan die bij de Jumbo. Maar je moet wat. De winkelcentra zelf zijn overigens wel vermakelijk. Het deed me denken aan een hysterische versie van de V&D. Maar lang niet zo extreem als ik verwacht had. Schijnbaar is Asakusa wel een van de meer traditionele (saaie) wijken van Tokio, dus komende dagen ga ik opzoek naar de extremen.

That reminds me, ik moet eens nodig gaan plannen of ik loop achter op mijn planning. Meer updates coming soon!

  • 07 Oktober 2014 - 11:21

    Stefan:

    Yo Reggie,

    leuk verslag! In feite zegt die laatste zin van je fortune cookie dat je een in verval geraakte tak was die nu weer bloemen schiet :P Het geluk is nu weer op je pad gekomen. Geniet ervan !

    Liefs

    X

    Stef

  • 07 Oktober 2014 - 12:19

    Celine:

    Japan is rustige he! Dat viel mij ook op toen ik er was. Heel bizar. Je zou denken dat zo'n grote stad als Tokyo een en al gekkenhuis is. Maar je komt daar gewoon tot rust.
    Zit je in Asakusa? Wel hostel? Toevallig in Asakusa Smiles (hostel)?
    Ik weet wel een ' goedkope' sushi tent met lopende band.
    Bij de brug met de goude druppel. Haha naja ik hoop dat je hier iets mee kunt. Beetje lastig uit te leggen zo ;)
    En anders kan je aan de receptie vragen waar je goedkope sushi kan halen.
    Wat zeker weten ook de moeite waard is om te eten en niet duur is: Okonomiyaki.
    Dat is een Japanse pannenkoek.
    Mocht je in een sportieve bui zijn, huur voor een dagje een fiets. Op die manier kun je heel veel van de stad zien en daarbij is het heel goedkoop. Volgens mij iets voor 50 eurocent voor een hele dag.
    Nou, ik benieuwd wat allemaal gaat zien en meemaken. Mocht je nog tips willen, dan weet je me te vinden he!
    Succes met acclimatiseren!

    Heel veel plezier!

    Liefs Celine

  • 07 Oktober 2014 - 12:28

    Marcia:

    Wat een leuk verslag!

    Helemaal niks mis met plannen, zou mij zelf ook wat meer rust geven.

    Succes daarmee en genieten :)

    Liefs,
    Marcia

  • 07 Oktober 2014 - 21:54

    Nancy:

    Mooi verslag!

    Er zal vast iets heel moois op je pad komen volgens je fortune sticks... Als het geen superieure man is, dan wel goed geurende bloemen... Top nieuws! :D

    Veel plezier!

Tags: Tokio

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Regina Aurora

Nog heel even en dan ga ik op reis. Twee-en-een-halve-maand naar Azië! Waarschijnlijk voelt de reis korter aan dan het vinden van de trema op mijn toetsenbord. Ik ben vaker beschuldigd als het zijn van een huismus. Mevrouw 'huisje-boompje-beestje'. En ja, ik hou van koekjes maken, maar diegenen die ze ooit geproefd hebben weten dat dit niet mijn sterkste kant is. Daarom probeer ik nu iets nieuws: een reis naar de andere kant van de wereld. Misschien kom ik na een week gillend terug, maar misschien hou ik het de volle periode uit of wil ik zelfs nooit meer terug. We zullen het zien. Ik raad je in ieder geval aan om de avonturen van deze huismus op de voet te volgen. Want werkelijk waar, op een of andere manier trek ik de vreemdste types en situaties aan. Mijn hemel. Waar ben ik aan begonnen.

Actief sinds 03 Okt. 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 19514

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 23 December 2014

Van hier tot Tokio

Landen bezocht: